Tuesday 18 July 2017

Kisah Penduduk Sungai Ara Pulau Pinang Kena ‘Kencing’ Dengan Kerajaan DAP

Ini adalah kes di mana Kerajaan DAP Pulau Pinang begitu terdesak untuk mendapatkan hasil sehinggakan mereka menjual masa depan Pulau Pinang untuk RM1 juta.
Bagi pembayaran itu, Kerajaan DAP Pulau Pinang menggelar projek Sungai Ara ini sebagai projek khas dan meluluskan pembangunan 600 unit di kawasan bukit yang sensitif.
Penduduk berdekatan telah membawa isu ini ke mahkamah dan pada mulanya mereka berjaya mendapatkan Lembaga Rayuan Pulau Pinang untuk menghentikan projek ini pada tahun lepas.
Tokong kemudian mengeluarkan ucapan mengumumkan kemenangan – dengan mengatakan ia adalah “CASE OF THE CENTURY”.
Tokong berkata bahawa keputusan ini bermakna bahawa beliau juga boleh menghentikan projek-projek seperti itu yang lain yang diluluskan oleh Kerajaan BN yang terdahulu (tetapi tidak ada projek seperti itu oleh Kerajaan BN sebelumnya).
Malah, projek Sungai Ara ini telah diluluskan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang pada Disember 2011 – khususnya Jawatankuasa Perancang Negeri yang diketuai oleh Tokong.
Beberapa bulan yang lalu, pemaju pergi ke Mahkamah Tinggi dan berjaya mendapatkan penggantungan oleh Lembaga Rayuan Pulau Pinang dibatalkan.
Penduduk marah kerana MBPP memihak kepada pemaju (yang mana sangat bertentangan dengan keangkuhan yang ditunjukkan Tokong) dalam Mahkamah Tinggi dan menyebabkan penduduk kalah kes tersebut.
Mereka kini telah memfailkan rayuan kepada Mahkamah Rayuan untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi.
Oleh itu, 18 persatuan penduduk dan NGO di Pulau Pinang berganding bahu untuk menyokong penduduk Sungai Ara – dengan mengatakan bahawa jika pembangunan di lereng bukit terus dibenarkan maka ia akan menjadi bencana bagi Pulau Pinang.
Kumpulan ini juga secara terbuka menuntut Kerajaan DAP Pulau Pinang supaya menerangkan pusingan-U mereka dan juga menyatakan secara terbuka kedudukan mereka di Mahkamah Rayuan.
Sebagai jawapan, EXCO Chow Kon Yeow berkata kerajaan negeri tidak akan memberi respon kepada 18 organisasi atau persatuan penduduk Sungai Ara kerana perkara itu masih belum selesai di mahkamah.
“Biar proses pengadilan dijalankan terlebih dahulu,” kata Chow Kon Yeow kepada pemberita secara ringkas selepas menghadiri majlis di Pulau Pinang hari ini.
18 persatuan penduduk dan NGO ini tidak perlu mempersoal Kerajaan DAP Pulau Pinang.
Biar saya terangkan kepada anda dalam tiga perkataan mudah: “Anda Kena Kencing”.
Bodoh punya 18 persatuan penduduk dan NGO, cakap Tokong juga boleh anda percaya?
Wakeup Malaya

No comments:

Post a Comment