Tuesday 18 July 2017

Adakah ROS Bersalah Kerana Menegaskan DAP Wajib Patuh Perlembagaan Mereka Sendiri?

Petikan ini adalah dari CLAUSE VIII item 6 (halaman 12) perlembagaan parti DAP.
Perkara 6 ini secara khusus menyatakan bahawa di bawah perlembagaan parti mereka, sekurang-kurangnya 10 minggu notis mesti diberikan kepada semua Setiausaha Cawangan secara bertulis mengenai tarikh yang ditetapkan dengan rujukan khusus pada perkara 13.
Perkara 13 menyatakan bahawa Jawatankuasa Cawangan kepada sesebuah Cawangan berhak untuk menghantar Delegasi kepada Kongres Parti yang berhak untuk mencalonkan sehingga 20 anggota parti untuk bertanding bagi Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC), pencalonan sedemikian hendaklah sampai kepada Setiausaha Agung tidak lewat dari 6 minggu sebelum tarikh Kongres Parti Kebangsaan.
BAGAIMANAPUN, perkara 8 menyatakan bahawa untuk dalam Kongres KHAS Parti, notis mestilah tidak kurang daripada 7 hari sebelum tarikh yang ditetapkan.
Perlembagaan parti secara khusus menyatakan bahawa pemilihan CEC harus diadakan di Kongres Parti Nasional – itulah sebabnya item 13 menyatakan secara khusus tentang ini di mana cawangan boleh menghantar senarai pencalonan mereka untuk pemilihan CEC.
Logik akal pasti untuk perkara yang amat serius bagi memilih pucuk pimpinan parti untuk 3 tahun akan datang memerlukan lebih daripada notis 7 hari dan tidak seharusnya diadakan dalam kongres khas seperti itu.
Ia tidak adil dan sangat tidak demokratik.
Pada 30 Julai 2013, ROS telah mengarahkan DAP untuk mengadakan pemilihan semula untuk menggantikan keputusan pemilihan “kesilapan Excel” yang dipertikaikan yang diadakan pada bulan Disember 2012.
Ini juga disahkan oleh Anthony Loke di sini: We didn’t start ‘media war’ against ROS – DAP
Jadi TIDAK BENAR langsung bahawa ROS hanya memberitahu DAP empat tahun kemudian.
Pada 22 Ogos 2013, mendiang Karpal Singh mengeluarkan kenyataan rasmi yang menyatakan bahawa DAP hanya membuat keputusan untuk mengadakan semula pemilihan CEC seperti yang diminta oleh ROS dan bahawa hanya pada 26 Ogos 2013 mereka akan mengadakan mesyuarat untuk membuat persediaan yang perlu bagi pemilihan baru yang ditetapkan pada 29 September 2013.
26 Ogos atau 22 Ogos 2013 tidak akan memenuhi minimum notis 10 minggu.
Malah, untuk memenuhi tempoh minimum notis 10 minggu, paling awal anda boleh menghantar notis itu adalah pada 29 Julai 2013.
Walau setakat pada 2 September 2013, ROS berkata bahawa mereka tidak menerima sebarang surat daripada DAP berkenaan pemilihan semula September ini dan secara khusus memberi amaran kepada DAP bahawa tarikh 29 September TIDAK akan memenuhi arahan ROS.
Pada 5 September 2013, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berkata parti itu akan mengemukakan pemberitahuan dan dokumen yang diperlukan kepada ROS.
Pada 28 September 2013, sehari sebelum pemilihan, ROS mengeluarkan satu kenyataan yang menyatakan ini:
“Selaras dengan perlembagaan DAP, pemilihan jawatankuasa pusat sepatutnya diadakan di kongres kebangsaan dengan notis 10 minggu diberikan kepada cawangan dan perwakilan. Jika DAP berkeras dengan niatnya untuk mengadakan pemilihan baru pada hari Ahad dalam kongres khas, mereka patut menukar perlembagaan parti mereka terlebih dahulu.”

Walaupun telah diperingatkan oleh ROS bahawa Kongres Khas untuk mengadakan pemilihan akan melanggar perlembagaan DAP sendiri dan bahawa ROS tidak akan mengiktirafnya, DAP tetap menjalankan pemilihan semula mereka pada 29 September 2013.
Ada apa-apa yang perlu dihairankan bahawa CEC ini belum diiktiraf?
Oleh itu, tidak benar bahawa DAP hanya diberitahu mereka terpaksa mengadakan pemilihan semula parti 4 tahun kemudian.
Mungkin lebih tepat untuk menyatakan bahawa DAP tidak mematuhi arahan itu walaupun selepas 4 tahun.
Mereka telah diberitahu pada Julai 2013 tetapi DAP nampaknya tidak mematuhi arahan ROS dan perlembagaan parti mereka sendiri.
Kenapa ada sesiapa teruskan juga mengadakan pemilihan semula walaupun sudah diperingatkan oleh pihak berkuasa yang mempersoalkan bahawa pemilihan semula ini tidak sah dan melanggar undang-undang mereka sendiri.
Adakah ROS patut dipersalahkan kerana menegaskan bahawa DAP wajib patuh pada perlembagaan parti mereka sendiri?
Seperti yang telah saya tulis sebelum ini, menentang ROS dan perlembagaan mereka sendiri memberikan lebih banyak faedah kepada individu tertentu dari segi kedudukan dan tempoh menjawat jawatan serta kepada DAP dari segi meraih simpati.
Anda boleh memuat turun sendiri perlembagaan parti DAP dari laman web di pautan ini dan lihat sendiri.
Oleh Eric See-To
Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional

No comments:

Post a Comment