Tuesday 18 July 2017

Keuntungan Luar Biasa Syarikat Terowong, Kerajaan DAP Pulau Pinang Masih Tidak Jawab

Syarikat Terowong Pulau Pinang Raih Untung RM61.5 juta Dari Pendapatan RM51.8 juta



Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC), Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan telah menggunakan Twitter untuk menekan Lim Guan Eng supaya menjawab mengenai terlebih bayar yuran perundingan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang untuk pembinaan tiga jalan raya di negeri ini.
Dalam tweet pada malam Rabu yang ditujukan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Abdul Rahman bertanya soalan berikut: “If fees not grossly over-priced, why 3yr old tunnel SPV make super-profits? 2 wks no reply. Pls answer.” 
Abdul Rahman telah mengaitkan dengan kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Timbalan BNSC Datuk Eric See-To dua minggu yang lalu yang menunjukkan keuntungan dari sebuah syarikat tujuan khas (SPV) yang ditubuhkan khusus untuk menjalankan projek mega itu, yang beliau kata sudah pun dibayar sebanyak RM209 juta untuk tiga jalan raya sepanjang hanya 20km.
Menurut Eric See-To, pemeriksaan yang dibuat dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati prestasi kewangan penyata kewangan syarikat SPV berusia tiga tahun yang berakhir pada bulan Ogos 2015 menunjukkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM61.5 juta daripada pendapatan hasil RM51.8 juta, atas modal berbayar hanya RM8 juta.
“Oleh kerana tidak ada jalan raya yang belum memulakan pembinaan dengan penangguhan sekurang-kurangnya tiga setengah tahun, ini menunjukkan bahawa pendapatan jualan dan keuntungan jualan yang cemerlang untuk tahun itu mestilah berasal dari yuran perundingan sebanyak RM209 juta dan/atau dari tanah yang diberikan sebagai pembayaran oleh kerajaan negeri Pulau Pinang,” katanya.
Eric See-To kemudian mempersoalkan bagaimana syarikat SPV boleh membuat keuntungan sebelum cukai sebanyak RM61.5 juta, yang tiga kali lebih tinggi daripada firma kejuruteraan terkemuka yang tersenarai di Bursa Malaysia, walaupun ia mempunyai pangkalan pelanggan yang lebih besar.
Kerajaan DAP Pulau Pinang masih belum memberi respon terhadap kenyataan Eric See-To.
Kerajaan DAP Pulau Pinang terus menegaskan bahawa yuran perundingan itu tidak terlebih bayar, tetapi Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, yang memetik Lembaga Jurutera, telah dua kali mengatakan bahawa ia terlalu mahal.
Kontraktor-kontraktor pembinaan jalan raya juga memberikan pandangan mengenai kontroversi itu yang mengatakan yurannya tinggi.
Ada juga yang mempersoalkan mengapa pembayaran telah dibayar sepenuhnya walaupun jalan raya belum memulakan pembinaan sambil menegaskan ini adalah bertentangan dengan garis panduan dan amalan yang ditetapkan.
Sumber: The Star / Wakeup Malaya

No comments:

Post a Comment