Thursday 25 May 2017

Mengapa Sistem GST 0% Pakatan Tidak Masuk Akal & Ada Sebab Tersembunyi


Pakatan kini telah berkata mereka tidak akan memansuhkan GST sepenuhnya tetapi akan menurunkannya ke kadar sifar.

Lim Guan Eng DAP telah mengesahkan ini manakala Wong Chen PKR berkata bahawa mereka boleh memperkenalkan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tetapi akan memastikan sistem GST kekal kerana ia membantu untuk memantau pengelakan cukai – walaupun ia leceh dan melibatkan kos bagi perniagaan dan kerajaan untuk mengekalkan sistem ini.


Pakatan Kini Kata Tidak Akan Mansuhkan GST Jika Menang PRU14
Di sinilah mereka gagal untuk menyedari apa yang sedang berlaku di dunia sebenar dan mereka hanya mereka-reka dasar sesuka hati tanpa berfikir.

Adakah mereka tahu sebab sebenar mengapa 400,000 syarikat perniagaan sedia ada yang tidak pernah membuka fail cukai dan tidak membayar cukai pendapatan sebelum ini tiba-tiba memutuskan untuk mendaftar untuk GST apabila ia mula diperkenalkan?

Ringkas. Mereka melakukannya atas sebab-sebab mementingkan diri sendiri – bukan kerana mereka mahu mematuhi undang-undang kerana jika ini adalah sebab utama maka mereka akan membuka fail cukai atau telah membayar cukai pendapatan sebelum itu.

Sistem GST adalah sistem kepolisan-diri untuk membantu memantau pengelakan cukai.

Alasan utama bagi ini adalah syarikat perniagaan perlu mendaftar untuk GST dan mengutip GST pada setiap peringkat supaya mereka boleh menuntut kembali cukai INPUT GST mereka.



Ia adalah seperti ini. Apabila pemborong membeli stok dari kilang, mereka perlu membayar GST dahulu kepada kilang.

GST ini akan dituntut kembali dari Kerajaan oleh pemborong itu apabila mereka menjual dan mengumpul GST daripada peruncit.

Jadi, sebab utama mengapa mereka mendaftar adalah untuk menuntut kembali wang mereka yang telah mereka bayar dahulu. Adalah jelas bahawa kepolisan-diri ini hanya berfungsi kerana kepentingan diri dan motivasi kewangan.

Sekarang, dengan anggapan bahawa kini GST ditetapkan kepada kadar sifar.

Turun GST Kepada Sifar Peratus Tidak Realistik - Penganalisis Ekonomi
Tidak ada wang GST yang dibayar oleh pemborong kepada kilang – jadi mengapa pemborong perlu peduli membuang masa melaporkan jualan kepada Kerajaan kerana mereka tidak perlu membayar balik apa-apa?

Oleh itu seluruh asas sistem kepolisan-diri ini rosak apabila tidak ada bayaran wang sebenar yang terlibat sebagaimana pihak di setiap peringkat tidak peduli dan tidak bermotivasi untuk melaporkan setiap jualan.

Dengan Pakatan, anda kemudiannya berakhir dengan sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) kuno yang mudah untuk mengelak dari membayar cukai dan sistem GST 0% yang tidak boleh digunakan untuk memantau pengelakan cukai tetapi memaksa Kerajaan dan syarikat perniagaan untuk menghabiskan masa dan kos tambahan untuk menguruskannya.

Sebab itulah tiada satu pun negara di dunia ini yang melaksanakan GST atau VAT 0% kerana mereka tidak mahu ditertawakan dengan dasar tidak masuk akal dan bodoh manakala membebankan syarikat perniagaan dan Kerajaan tanpa arah tujuan.

Bijaknya orang-orang Pakatan!

Atau mungkin, sebab sebenar yang Pakatan sembunyikan untuk tidak memansuhkan GST sepenuhnya adalah JIKA mereka merampas kuasa, mereka tidak lama lagi akan meningkatkan lagi kadar GST kemudiannya. Adakah saya betul?

Oleh Lim Sian See/Wakeup Malaya



No comments:

Post a Comment