Tuesday 1 November 2016

Kos Kajian Projek RM305 Juta Projek Terowong Sanggup Takkanlah kos basmi banjir tak sanggup ?


Takkanlah Ketua Menteri Lim Guan Eng dan Exco Tembatan Banjirnya, Chow Kon Yeow tidak nampak penyelesaian isu banjir di Pulau Pinang?dari Komtar sahaja sudah boleh merasai kepahitan penduduk Timur Laut yang dibelelengu masalah banjir kilat di negeri ini.

Tapi mengapa diam begitu sahaja?yang paling pelik bilatunding jari tuduh sebagai punca berlakunya banjir kilat di negeri ini, kononya dana sejumlah RM350Juta yang diminta untuk projek tembatan bajir sungai pinang tidak diluluskan.

kalau dikira sejak tahun 2008, sudah lapan tahun berlali sudah masuk tahun ke 9 kerajaan Negeri DAP masih lagi terkontang kanting tiada penyelesaian mengani banjir, kelmarin penduduk Melayu Air Itam,Georgetown dinaikki air .Air paras lutut terpaksa diranduk di sepnajang jalan Thean Teik dan jalan Masjid Negeri,Jalan Paya Terubung dan Taman Lumba Kuda. Julai lalu Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang akibat hujan lebat hingga air melimpah ke dewan ketibaan, Kawasan Teluk Bahang turut mengalamai banjir kilat terburu sejak beberapa tahun dulu.

Guan Eng dan Kon Yeow 'Peluk Tubuh' sahaja? yang menghairankan dan sungguh pelik sekali kalau projek yang dikatakan boleh menaikkan nama DAP cepat pula disambarnya. DAP sanggup mengeluarkan sehingga 305 Juta hanya untuk membiayai kos keseluruhan kajian kebolehlaksanaan Projek Terowong Dasar Laut di negeri ini.

Kalau boleh disediakan RM305 Juta untuk laporan Terowong, kenapa tidak boleh sediakan sejumlah yang sama untuk tembatan bajir. kenapa mahu meminta dana dari persekutuan yang DAP dakwa mahu bangkrap?

Demikian juga penyediaan kos pelaksanaan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) pun bukan main lagi. dari kos asal bernilai RM27 Billion tiba-tiba meningkat kepada RM46 Billion selepas Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) membuat penambahan kepada beberapa komponen, pun sanggup lagi menampungnya.

Malah Kata Kon Yeow tempoh hari,Kerajaan DAP Pulau Pinang akan cuba mendapatkan pembiayaan bank bagi menampung baki kos pembinaan.

tetapi bajir kilat yang menyusahkan rakyat dan berlkau kerap di depan mata DAP hanya tunggu dan ambil masa.





No comments:

Post a Comment