Reaksi Tun Dr. Mahathir Mohamad berkenaan soal kerjasama Proton Holdings Bhd. (Proton) dengan syarikat China, Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd., (Geely) amat luar biasa seolah-olah bekas Perdana Menteri itu mempunyai kepentingan di dalam Proton.
Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim menyifatkan Dr. Mahathir terlalu beremosi tanpa cuba mengakui kesukaran yang dihadapi oleh syarikat kereta Malaysia itu sejak ditubuhkan.
Katanya, semua rakyat Malaysia amat sayangkan Proton lebih-lebih lagi mereka yang mencari rezeki dengan syarikat kereta itu, tetapi tidak perlu beremosi kerana kerjasama dengan Geely itu bertujuan mendapatkan teknologi maju asing serta meluaskan pasaran antarabangsa Proton.
“Emosi beliau sangat luar biasa, sehingga melabelkan Proton sebagai anaknya. Adakah sikapnya itu memberitahu kita bahawa beliau memiliki kepentingan atau merupakan pemilik Proton.
“Dr. Mahathir seharusnya tahu mengapa kerjasama dengan Geely ini diadakan. Malah telah dilaporkan beliau sendiri sewaktu bersama Proton telah pergi ke China untuk mencari rakan strategik,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kritikan Dr. Mahathir terhadap pembelian 49.9 peratus kepentingan dalam Proton oleh Geely, kononnya akan menghakis jenama tempatan kereta nasional itu selain menganggap transaksi itu membuatkan beliau seperti kehilangan ‘anak’.
Kata Tunku Abdul Aziz lagi, Dr. Mahathir sepatutnya tahu keputusan komersial antara Proton dan Geely itu bukan tindakan menjual negara kerana syarikat kereta Malaysia itu bukan lagi merupakan milik kerajaan sepenuhnya seperti sebelum ini, sebaliknya dimiliki oleh syarikat swasta di bawah ahli perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.
Pada masa sama beliau berkata, masih terlalu awal untuk menghuraikan masa depan atau nasib Proton menerusi kerjasama dengan Geely, kerana perkara itu baru dipersetujui oleh kedua-dua syarikat tanpa membentangkan sebarang pelan kerjasama.
“Namun Geely merupakan syarikat gergasi dan mempunyai pengalaman menaikkan semula jenama dan daya saingan syarikat automotif. Pasaran Malaysia sahaja terlalu kecil untuk Proton, barangkali melalui kerjasama ini pasaran Proton boleh diperluaskan selain mendapat manfaat daripada teknologi Geely,” katanya.
UTUSAN
No comments:
Post a Comment