Wednesday 7 December 2016

Kad ATM, kredit PayWave lebih mudah dicuri data?

Berjuta-juta pengguna kad ATM dan kad kredit di Malaysia diingatkan supaya segera beralih kepada kad dengan ciri keselamatan baharu di bawah sistem PayWave, bagaimanapun sebuah kesatuan pekerja bank mempersoalkan sama ada ia benar-benar selamat.

Menurut Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE), kad baharu itu berkemungkinan lebih mudah terdedah kepada kecurian data.

Penolong Setiausaha Agung NUBE A Karuna berkata, kad dengan ciri PayWave itu membolehkan pencuri menggunakan alat khas yang dapat memantulkan kembali secara magnetik maklumat kad mereka.

“Dengan menggerakkan alat di hadapan kad pengguna, maklumat pengguna boleh dicuri. Jadi bukankah ini bermaksud orang lain boleh menggunakan alat yang sama untuk mencuri maklumat?” katanya kepada FMT sambil merujuk sebuah video YouTube yang menunjukkan bagaimana maklumat dicuri daripada kad PayWave.

Karuna mendakwa masih belum ada jaminan daripada pihak berkuasa termasuk bank terlibat mengenai ciri keselamatan pada sistem berdasarkan PayWave.
Beliau berharap Bank Negara Malaysia (BNM) menjelaskan ciri keselamatan itu kerana peralihan kepada kad baharu atas arahan bank pusat itu.

FMT sudah menghubungi BNM bagi mendapatkan reaksinya.
BNM sebelum ini memberikan tempoh selewat-lewatnya hujung bulan ini supaya semua pengguna kad ATM, debit dan kredit beralih kepada kad PayWave yang berasaskan nombor PIN menggantikan kaedah tanda tangan.

Industri perbankan tempatan dipercayai melabur kira-kira RM1.1 bilion untuk tempoh 6 tahun sehingga 2020 bagi menyokong peningkatan infrastruktur kad bayaran itu, termasuk melengkapkan kaunter bayaran di pusat jualan dengan terminal PayWave.

FMT

No comments:

Post a Comment