Monday 31 October 2016

MCA: RM94 juta habis, kenapa Pulau Pinang masih banjir?


Walaupun menghabiskan lebih RM94 juta untuk melaksanakan projek-projek tebatan banjir, namun mengapa keadaan banjir di Pulau Pinang semakin serius, soal pemimpin MCA Pulau Pinang

Timbalan Pengerusi MCA negeri, Tan Teik Cheng mendakwa sejak 2012 hingga kini, sebanyak 33 kawasan Dewan Undangan Negeri di Pulau Pinang telah membelanjakan sebanyak RM94,378,364 untuk kawalan banjir.

"Jelas sekali, banjir di Pulau Pinang adalah disebabkan oleh kesilapan manusia," kata Tan dalam satu kenyataan hari ini.

"Kerajaan Pulau Pinang telah meluluskan sebilangan besar projek-projek pembangunan di sekitar Paya Terubong, Ayer Itam dan sungai Pulau Pinang.

"Sistem perparitan di negeri ini juga dihancurkan oleh dasar pro-perniagaan yang berlebihan oleh kerajaan negeri, dan pembangunan bukit yang tidak terkawal,"katanya.

Tan merujuk kepada banjir besar kilat di Pulau Pinang pada Sabtu, di mana beberapa buah kereta tenggelam akibat banjir, terutamanya mereka yang tinggal di Air Itam.
Kira-kira 600 orang di Taman Thean Teik terperangkap hingga memaksa Jabatan Bomba dan Penyelamat menyelamatkan mereka.

Banjir pada Sabtu lalu melibatkan beberapa sungai, termasuk Sungai Pinang, Sungai Jelutong, Sungai Dondang dan Sungai Air Itam.-MK

No comments:

Post a Comment