https://www.facebook.com/lim.siansee/videos/1806404596244993/
Bahagian lain hanyalah ulangan rungutan yang sama - termasuk dakwaan luar biasa yang Kerajaan Pulau Pinang adalah begitu baik bahawa jalan negeri dibina menggunakan dana Kerajaan Negeri dan Persekutuan tidak tertakluk kepada tol (sama seperti mana-mana negeri lain pun!).
Dalam kenyataan ini, anda boleh melihat beberapa kelentong:
1) Pada mulanya mereka berkata mereka TERPAKSA mengenakan bayaran tol kerana mereka tidak mahu Jambatan Pulau Pinang ke-2 kerugian wang tetapi kini dia mengatakan sebabnya adalah kerana kos pembinaan adalah 3 kali ganda lebih tinggi - oleh itu memaksa mereka untuk mengenakan bayaran tol.
2) Dan kini dia menjanjikan bahawa jika jambatan dimohon diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan, maka ia boleh menjadi bebas tol - yang bermakna alasan mereka sebelum ini kononnya mereka tidak mahu jambatan ke-2 menghadapi kerugian wang sah sebagai satu pembohongan.
3) Beliau kini telah mengakui bahawa beliau berbohong Kerajaan Persekutuan menghalang mereka membina jambatan selepas Menteri Kerja Raya mengkantoikan dia dengan berkata tidak ada rekod mana-mana pemohonan atau perbincangan mengenai perkara ini.
4) Dia berkata dia tidak berani untuk memohon jambatan sebelum ini dan dengan itu bersedia untuk mengorbankan berbilion-bilion ringgit lebih aset Pulau Pinang untuk membina terowong. Tetapi tiba-tiba dia tidak lagi takut untuk memohon? Mengarut apa ini?
Walau bagaimanapun, adalah jelas bahawa dengan hanya beberapa kenyataan yang baik dari Menteri Rahman Dahlan dan beberapa pembongkaran mengenai projek Terowong Pulau Pinang telah memaksa Lim Guan Eng mengaku kalah dalam mempertahankan projek terowong itu.
Sama ada rakyat Pulau Pinang atau penyokong DAP suka atau tidak, serangan berterusan Rahman Dahlan terhadap Lim Guan Eng telah menjadikan kemungkinan berikut memberi manfaat kepada mereka sekurang-kurangnya:
1) Kerajaan negeri dan rakyat Pulau Pinang menjimatkan berbilion-bilion wang negeri yang boleh digunakan di tempat lain jika jambatan 1/3 harga dari kos terowong dibina sebaliknya.
2) Tidak lagi 30 tahun tol dikenakan ke atas rakyat untuk jambatan ke-3 jika ia dibina menggunakan dana negeri.
3) Ia juga telah menunjukkan bahawa Tokong yang hebat dapat dikalahkan jika pembongkaran yang betul dan tekanan diletakkan padanya dan dia terpaksa menelan kebongkakan beliau dan mengaku kalah.
Sekarang, sama ada aliran trafik dan unjuran mewajarkan jambatan ke-3 adalah satu perkara yang berasingan dan jika Kerajaan Persekutuan meluluskan jambatan itu, perkara ini akan diperiksa secara terperinci.
Walau bagaimanapun, perkara itu masih tidak dapat ditutup kerana masalah berikut masih wujud:
1) 3 kajian berkos RM305 juta dan hampir separuh telah dibayar - tidak akan dapat dikembalikan semula.
2) Menurut akaun beraudit terkini, syarikat yang melakukan kajian itu telah membuat banyak wang pun.
3) Kerajaan Pulau Pinang masih perlu membayar untuk projek (yang kini jambatan) tahun depan berdasarkan harga tanah yang ditetapkan pada tahun 2013 dan kerugian mungkin berbilion ringgit kepada syarikat swasta.
Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/lim.siansee/videos/1806404596244993/
Fb- wakeup malaya
No comments:
Post a Comment