Siapa kata permainan tradisional kita tiada nilai kajian akademik dan saintifik?
Sebuah kajian mengenai congkak telah dilakukan oleh sepasukan saintis Jepun daripada Japan Institute of Science and Technology .
Kajian yang diketuai oleh Professor Hiroyuki Iida itu bertajuk ‘Game Information Dynamics and Its Application to Congkak and Othello‘ , di mana ia menganalisis model dinamika ketidakpastian keputusan permainan Congkak, dibandingkan dengan permainan terkenal antarabangsa, Othello.
Bagaimana Orang Jepun Boleh Mengenal Congkak?
Congkak diperkenalkan ke Negara Jepun baru – baru ini sahaja, dan untuk pertama kali.
Kertas kajian tersebut mengatakan bahawa permainan itu adalah permainan tempatan Asia Tenggara yang cukup unik, dan sangat berkemungkinan ia akan tersebar luas.
Permainan yang dianggap berasal daripada perkataan ‘congak’, atau kiraan tersebut berkemungkinan sampai kepada pengetahuan mereka menerusi usaha Kementerian Pelancongan Malaysia yang menganjurkan pertandingan congkak di serata dunia.
Antara lain, pertandingan congkak dipromosikan di Eropah seperti di European Games di Cardiff.
Boleh jadi, congkak dikenali di Jepun lantaran promosi oleh pelajar – pelajar Malaysia di sana.
Mengira Tahap ‘Keseronokan’ Menggunakan Matematik
Dengan menggunakan konsep fizik mekanika bendalir dan matematik, pasukan pengkaji tersebut menganalisa tahap ‘keseronokan’ permainan congkak dan Othello.
Persamaan yang digunakan adalah seperti berikut:
Menurut persamaan ini, dijangka semakin tinggi nilai q, semakin besar perbezaan kekuatan kedua – dua pasukan, begitulah sebaliknya.
Inilah graf ‘kelebihan tidak berdimensi dan ketidakpastian keputusan permainan’ yang diperoleh untuk permainan congkak.
Ini pula perbandingan dengan graf Othello.
Ini pula perbandingan dengan Permainan Piala Dunia Fifa 2010 untuk penentuan tempat ketiga antara German melawan Uruguay.
Keputusannya, ketidakpastian congkak dianggarkan menerusi model lengkungan:
Manakala untuk Othello:
Kesimpulannya, Othello dianggap sebagai suatu permainan yang lebih ‘stabil’ tetapi ‘berat sebelah’, sedangkan congkak didapati suatu permainan unik yang lebih bersifat ‘jongkang – jongket’.
Apapun, kertas kajian ini bagaimanapun membuat pencerahan bahawa hakikatnya, keputusan ini tidak objektif kerana ‘keseronokan’ itu bergantung kepada perasaan individu
Kredit : AjarMalaysia.comhttps://ajarmalaysia.com/2019/01/23/matematik-permainan-congkak-jadi-kajian-saintis-jepun/#
No comments:
Post a Comment