Friday 21 July 2017

Asalkan Islam, Malaysia selamat tak kira siapa di Putrajaya - Hadi Awang

Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini membidas golongan yang mahu mengambil alih kuasa di Putrajaya sebagai “khadam” kepada “musuh Islam yang memonopoli undi satu kaum” dan “mahu menipu umat Islam”, tanpa secara jelas menyebut siapa yang dimaksudkannya.
Presiden PAS itu berkata golongan “khadam” itu sanggup berbuat apa sahaja dalam usaha untuk mengambil alih kerajaan persekutuan, “termasuk bersedia menjadi tukang pukul, memaki hamun, menjadi penyapu atau tukang cuci kotoran”.

“Apa yang patut menjadi kewajipan sebenarnya ialah melakukan perubahan ke arah islah bersama Islam yang memimpin dan Islam yang dilaksanakan, walau sesiapa pun yang ada di kerusi Putrajaya,” katanya dalam penulisan yang dimuat naik di Facebook.
“Rakyat juga wajib menolak mana-mana parti atau sesiapa sahaja yang sanggup menjadi khadam kepada pihak yang mahu meruntuhkan asas Perlembagaan atau menjadi khadam kepada penjajah atau menjemput penjajah datang semula,” katanya.

Bulan lalu, Hadi mempersoalkan siasatan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) melibatkan 1MDB, sambil menyifatkan mereka yang menyokong tindakan itu sebagai mengulangi kesilapan silam membawa masuk kuasa asing.
“Cukuplah kita dijajah sehingga beberapa abad dengan kesannya masih belum sembuh. Tiba-tiba mahu menjemput sekali lagi bekas penjajah itu atau membuka pintu supaya datang menyelesaikan masalah kita,” kata Hadi dalam “surat terbuka” susulan tindakan DOJ memohon merampas aset setengah bilion dolar yang didakwa menggunakan dana yang dilarikan daripada 1MDB.
‘Hormati umat Islam’

Hadi merupakan antara pemimpin PAS yang kerap membidas Pakatan Harapan, dan dilihat lebih mesra dengan pemimpin Umno termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sejak pertemuan bersejarah mereka pada hujung 2015.

Dalam artikel hari ini, Hadi berkata Malaysia akan hanya selamat sekiranya ia diterajui umat Islam yang membawa perubahan berlandaskan Islam.

“Tegakkan Islam, negara selamat. Tegakkan yang lain tanpa Islam, berakhir semuanya tidak selamat, Islam dan bukan Islam sama-sama tidak selamat. Ternyata yang lain daripada Islam telah gagal,” tulisnya.

Menurutnya, umat Islam adalah golongan yang perlu dihormati di negara ini.
“Umat Islam adalah warga teras kepada negara ini perlu dihormati tanpa fanatik agama dan kaum. Jangan lupakan betapa umat Islam telah bersedia menerima masyarakat majmuk tanpa paksaan beragama dan hak beragama mengikut Perlembagaan Persekutuan, bukan sahaja memberi kerakyatan dengan segala haknya yang dijamin oleh Perlembagaan dan undang-undang.”

Hadi turut mempersoalkan rakyat bukan Islam di Malaysia yang menerima ideologi barat “yang bukan daripada agama dan bangsa mereka”.

“Mengapa tidak boleh mencuba pendekatan Islam dalam urusan politik, ekonomi dan kemasyarakatan tanpa dipaksa meninggalkan agama masing-masing?
“Kalaupun tidak mahu menerimanya, janganlah menjadi penghalang pula,” kata Hadi.

No comments:

Post a Comment