Monday 31 October 2016

Hutan Simpan Di Pulau Pinang Menyusut Di Bawah Pemerintahan DAP Pulau Pinang



GEORGETOWN: Penang Forum (PF) hari ini, mendedahkan keluasan kawasan hutan semula jadi di negeri itu semakin berkurangan iaitu 7.4 peratus daripada keseluruhan Pulau Pinang.

Ahli PF, Datuk Dr Shahrom Ahmat, mendakwa keadaan itu berpunca daripada aktiviti pembangunan tidak terancang dan penarahan bukit secara berleluasa yang dikatakan gagal diselia oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang.

Beliau mendakwa, PF mendapati hanya enam peratus daripada keseluruhan kawasan hutan di negeri itu dikategorikan sebagai hutan masih terlindung.

"Kawasan ini berfungsi sebagai kawasan tadahan air bagi menampung keperluan rakyat, selain menjadi ejen semula jadi untuk mengelak hakisan tanah.

"Ia antara lain muncul sebagai tabung genetik pelbagai spesies flora dan fauna. "Penyusutan peratusan hutan ini akan menjadi kerugian besar kepada rakyat negeri ini," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Terdahulu, PF melancarkan Laman Pemantauan Bukit-Bukau Pulau Pinang bagi menggabungkan laporan dan pemetaan keluasan serta skala kawasan hutan secara terperinci negeri ini secara berterusan. - BH

No comments:

Post a Comment