Monday 31 July 2017

Perobohan Kampung Mutiara ditangguhkan selama 3 bulan.

Penduduk Kampung Mutiara menarik nafas lega apabila mendapat penangguhan lagi kerana pengusiran mereka dari kampung berkenaan ditangguhkan semula hari ini.
Proses perobohan tanah kampung berkenaan telah ditangguhkan selama tiga bulan selepas beratus-ratus penduduk kampung berkumpul di kampung untuk menghentikan percubaan percubaan pemilik tanah tersebut.
Pelbagai halangan menggunakan kenderaan dan juga kayu diwujudkan oleh penduduk kampung di hadapan di jalan utama menuju kampung sejak malam Ahad.
Ia adalah kali ketiga penduduk kampung itu terpaksa berjuang selepas percubaan pengusiran pada bulan Ogos tahun lalu ditangguhkan atas nasihat Polis kerana faktor keselamatan.
69 keluarga di kampung itu hari ini melakukan protes untuk menjaga rumah mereka walaupun perintah mahkamah untuk mengusir dikeluarkan pada tahun 2015. Pemilik tanah kampung berkenaan difahamkan telah membeli tanah tersebut pada tahun 2007.
Sidang akhbar bersama diadakan oleh Ketua Umno Bukit Bendera Datuk Seri Ahmad Ismail, Timbalan Ketua Menteri 1 Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khor Johari telah diadakan di kampung itu sejurus selepas keputusan penangguhan dibuat. – Utaranews.com

No comments:

Post a Comment