Friday 27 November 2015

Lim Guan Eng Takut Hilang Jawatan Ketua Menteri, Enggan Terima Cabaran Huan Cheng Guan?


Susulan cabaran yang dilontarkan oleh Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Datuk Huan Cheng Guan yang mahu Lim Guan Eng membuktikan bahawa dirinya memperolehi sokongan penuh ahli DAP Pulau Pinang dengan bertanding jawatan Pengerusi DAP negeri itu, Lim Guan Eng semalam menolak untuk menyahut cabaran itu.

Alasan yang digunakan Lim Guan Eng adalah, beliau tidak akan menerima cabaran Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Datuk Huan Cheng Guan kerana dia bukan ahli DAP.

Berdasarkan alasan yang diberikan Lim Guan Eng itu, ia menimbulkan pelbagai persepsi dikalangan pemerhati politik. Antaranya:

1.   Lim Guan Eng sedar bahawa dirinya tidak mempunyai sokongan penuh anggota DAP Pulau Pinang.

2.   Lim Guan Eng cuba menggunakan kuasa eksklusif yang dimilikinya untuk terus memegang jawatan Ketua Menteri tanpa perlu bergelar Pengerusi DAP negeri.

3.     Lim Guan Eng adalah pengecut dan takut kepada bakal pencabarnya.

Jika beliau mahu mengatakan bahawa Datuk Huan Cheng Guan tidak layak untuk mencabarnya hanya kerana beliau bukan ahli parti itu, Lim Guan Eng juga harus sedar bahawa beliau bukanlah Setiausaha Agung kepada salah sebuah parti komponen Barisan Nasional. Untuk itu, beliau tidak berhak sama sekali untuk mencampuri urusan pentadbiran Barisan Nasional.

No comments:

Post a Comment