Sunday 30 August 2015

Hadir Bersih 4.0 : Mahathir Mahu Mukhriz Letak Jawatan?


Kehadiran mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad ke perhimpunan Bersih 4.0 pada petang tadi telah menimbulkan pelbagai reaksi dikalangan rakyat yang memerhatikan perkembangan politik negara.

Berbagai pandangan yang pro dan kontra terbit jika ditanya kepada sesiapa sahaja, tidak kira samada kepada yang pro pembangkang mahupun pro kerajaan.

Bagi penyokong pro pembangkang sendiri, ini adalah sebahagian pandangan mereka:


Tidak kurang juga, ada diantara mereka gembira dengan kehadiran Mahathir dan merasakan seolah- olah diberikan suntikan semangat baru untuk terus mendesak kerajaan.

Sekalipun ada yang mengatakan bahawa kehadirannya bukanlah sebagai tanda sokongan terhadap perhimpunan itu, ia dilihat tidak seperti yang diucapkan.

Dengan kehadirannya yang diiringi pemimpin PKR seperti yang dilaporkan oleh Antarapos, adalah sukar untuk dinafikan sokongan beliau terhadap perhimpunan haram itu.

Antarapos melaporkan;

KUALA LUMPUR: Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed membuat kejutan apabila muncul di Dataran Merdeka sebentar tadi untuk memperlihatkan sokongan beliau terhadap tunjuk perasaan anti kerajaan Bersih 4.0. 
Dalam lawatan selama lebih kurang 20 minit itu, beliau dilihat bersalaman dengan peserta himpunan yang bersiap untuk menunaikan solat Maghrib. 
Tun Mahathir bagaimanapun tidak berucap, sebaliknya hanya kedengaran beliau memberitahu hadirin 'teruskan, teruskan'. 
Turut kelihatan hadir bersama ialah isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. 
Lawatan tidak berjadual itu adalah kali pertama Mahathir mempamerkan sokongan untuk tunjuk perasaan anti-kerajaan. 
Sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri, Mahathir kerap merestui tindakan polis menggunakan kekerasan untuk menyuraikan tunjuk perasaan terhadap pemerintahan beliau. 
Malah ada pemimpin pembangkang di hadapkan di mahkamah kerana menyertai demonstrasi sebegitu. 
Namun, pagi tadi beliau yang bersara sebagai Perdana Menteri tahun 2003, berkata tunjuk perasaan Bersih adalah diperlukan. 
Mahathir memberi alasan perhimpunan itu patut disokong kerana saluran lain untuk menuntut Datuk Seri Najib Tun Razak meletak jawatan tertutup. 
Mahathir kini amat lantang Najib Razak khususnya bersabit isu 1Malaysian Development Berhad (1MDB). 
Beliau menolak segala penjelasan kerajaan dan menuntut Najib meletak jawatan. 
Dalam lawatan ringkasnya ke Dataran Merdeka, Mahathir diiringi oleh Naib Presiden PKR Tian Chua. 
Tian di tahan beberapa kali sebelum ini kerana terbabit dalam tunjuk perasaan anti-Mahathir.

Dengan menghadirkan siri ke perhimpunan ini, adakah Mahathir bersetuju dengan keseluruhan tuntutan yang dikemukakan mereka dan memperakui segala dakwaan mereka adalah benar?


Berdasarkan 5 tuntutan yang disenaraikan oleh gerakan itu, Penangkini ingin menekankan tentang tuntutan untuk MEMBERSIHKAN PILIHANRAYA.

Kalaulah benar Mahathir bersetuju dengan tuntutan oleh gerakan itu, adakah ianya bermakna Mahathir juga bersetuju bahawa proses pilihanraya negara ini tidak bersih?

Jika Mahathir bersetuju dengan kenyataan itu, adalah wajar untuk Mahathir mendesak anaknya, Mukhriz untuk meletak jawatan selaku Menteri Besar Kedah kerana anaknya dipilih bukan dari sistem pilihanraya yang bersih.

No comments:

Post a Comment