Thursday 27 August 2015

Arul Kanda Buktikan 1MDB Bukan Liabiliti


ARUL KANDA YAKIN DALAM TEMPOH 6 BULAN 1MDB MAMPU LANGSAIKAN HUTANG DAN BERDAYA SAING. HENTI FITNAH 1MDB.

Bagi tempoh 6 bulan, 1MDB yakin mampu selesaikan isu hutang dan tutup mulut para pengkritik.

1MDB menjadi mangsa fitnah yang menganggu operasinya. Bahkan isu 1MDB dijadikan senjata oleh semua pihak yang mahu menjatuhkan DS Najib dan UMNO.

Ternyata usaha menjadikan 1MDB sebagai kambing hitam untuk menjatuhkan Najib dan UMNO gagal. Tarikh 29.7.2015 kononnya Najib akan didakwa dan dipaksa bercuti juga gagal. Sekarang isu 1MDB semakin reda setelah mereka gagal memperalatkan 1MDB.

Para pengkritik seharusnya bersikap adil dan bersabar supaya memberi peluang kepada Arul Kanda 6 bulan membuktikan kebolehannya.

Pengkritik pengkritik ini pun sebenarnya hingga sekarang masih gagal mengemukakan bukti atas semua tuduhan mereka. Hujah mereka semuanya berbentuk andaian dan kebanyakannya menggunakan fakta Tony Pua DAP yang kuat berbohong.

Apatah lagi dengan tertangkapnya Andre Xavier Justo bekas staf Petrosaudi yang mengaku menjual maklumat syarikat dengan tujuan duit maka mendedahkan lagi rupanya ada konspirasi yang mahu menjahanamkan negara.

Keyakinan Arul sebenarnya berdasarkan kepada aset-aset 1MDB yang boleh dilupuskan. Antara lain, RM16 bilion hingga RM20 bilion milik syarikat subsidari 1MBD, Edra Global Energy Bhd; RM16 bilion dalam International Petroleum Investment Company (IPIC), dan RM11 bilion hingga RM12 bilion dalam projek hab ekonomi Bandar Malaysia di ibu negara.

Jelasnya lagi, pelan rasionalisasi hutang 1MDB tidak akan terjejas disebabkan oleh penurunan nilai ringgit kerana syarikat itu memiliki aset dalam dolar Amerika Syarikat (AS) yang akan membolehkan ia membayar hutang luarnya dalam nilai dolar AS.

"Kita mempunyai syarikat janakuasa terbesar di negara asing seperti di Bangladesh dan Mesir. Kami juga mempunyai aset janakuasa di Abu Dhabi dan Pakistan dengan semua aset itu dalam dolar Amerika. Jadi kita ada kelebihan iaitu aliran tunai dalam dolar Amerika yang mempunyai nilai sama jika dilupuskan," katanya.

"Aset 1MDB pada asasnya adalah kukuh dan kekukuhan itu menyakinkan pelabur. Contohnya Edra Energy, aliran tunainya lebih RM5 bilion setahun melalui penjanaan kuasa dan penjualan tenaga. Itu adalah aliran tunai jangka panjang yang mempunyai nilai," tambahnya.

Justeru cabaran utama 1MDB ketika ini adalah untuk menstabilkan kewangan syarikat dengan menyelesaikan hutangnya dan pada masa sama berharap dapat menjana pendapatan dan operasi serta keuntungan pada masa akan datang.
Sebelum ini, Datuk Seri Najib Razak berkata beban hutang syarikat 1MDB mampu dikurangkan dalam tempoh 6 bulan secara berperingkat.

Menurut Perdana Menteri, isu hutang 1MDB telah disensasikan di media dan media sosial sehinggakan ia menjadi isu panas biarpun tiada kerugian yang dicatat syarikat pelaburan negara itu.

Diharap rakyat tidak mudah terpengaruh dengan dakyah mereka yang memfitnah 1MDB. Tanyakan kepada pengkritik soalan


8/27/2015

1 comment:

  1. Berita ini sekiranya benar boleh mendatangkan marah kepada pemimpin DAP, PKR dan GHB ni. Penganjur BERSIH dan penaja meraka yang di luar negara pun boleh jadi frust dgn berita ini. Macamana nak nak dapatkan dana luar negara lagi kalau dah segala usaha fitnah mereka selama ini semua menjadi sia-sia sahaja?

    ReplyDelete