Wednesday 29 July 2015

Muhyiddin Tersungkur : Kesahihan Printscreen Perancangan Sulit Perlu Disiasat


Jika diimbas kembali, kelantangan yang disuarakan mantan Timbalan Perdana Menteri berhubung isu berkaitan 1MDB dan penggantungan akhbar The Edge dilakukan selepas sebuah printscreen perbualan rahsia whatsapp yang didakwa melibatkan beberapa barisan kepimpinan pemuda UMNO Malaysia tersebar.

Namun begitu, natijahnya sudahpun dirasakan Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila digugurkan dari jawatan kedua dalam kerajaan semalam.

Selepas apa yang terjadi, perhatian sewajarnya kembali dihalakan kepada kepimpinan Pemuda UMNO Malaysia kerana sehingga kini belum tampil dengan sebarang pengakuan mahupun penafian dan mereka hanya diam membisu tanpa dikenakan sebarang siasatan mahupun tindakan.

Sekiranya benar wujud gerakan sabotaj terhadap Perdana Menteri oleh beberapa individu di dalam kepimpinan pemuda UMNO Malaysia, ia sewajarnya tidak dipandang enteng dan harus dipandang serius kerana ia mampu menjadi barah kepada parti.

BACA; 

Bagi mewujudkan suasana harmoni dalam parti, golongan ini juga harus dikenakan tindakan kerana jika benarlah apa yang dirancang, ia bukanlah kali pertama berlaku. Tindakan pertama mereka yang didakwa adalah dari beberapa individu yang sama pernah didedahkan portal MyKMU.net melalui artikel mereka bertarikh 23 April 2015;
Rompin– Kempen Barisan Nasional di Pilihan Raya Kecil Rompin, Pahang berhadapan dengan “setback” apabila Pasukan Lima Sekawan Pemuda UMNO Malaysia lebih menumpukan usaha menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berbanding menyusun jentera memenangi Pilihan Raya Kecil. 
Lima Sekawan ini diketuai oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairul Azwan Harun, EXCO Pemuda UMNO Malaysia, Arman Azha Abu Hanifah, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi, Sheikh Ahmad Nafiq Sheikh A Rahman dan Penolong Setiausaha Pemuda Barisan Nasional, Datuk Mohamed Shafri Abd Aziz. 
Dalam satu pertemuan dengan Pemuda UMNO Johor di Rompin semalam, Khairul Azwan atau lebih dikenali sebagai Azwan Bro, telah menghasut Ketua-Ketua Pemuda UMNO Bahagian di Johor agar menentang kepimpinan Presiden UMNO dan Perdana Menteri. 
Azwan yang sepatutnya membincangkan strategi kempen Pemuda di Rompin mengejutkan Pemuda UMNO Johor kerana hanya berminat membincangkan isu sokongan Pemuda kepada Perdana Menteri. 
Menurut sumber, Azwan mengingatkan Pemuda Johor bahawa sokongan Pemuda UMNO Malaysia adalah kepada jawatan Presiden UMNO bukannya kepada Mohd Najib Tun Razak.
Beliau turut menyatakan tidak percaya dengan penjelasan Perdana Menteri semasa pertemuan Pemuda UMNO Malaysia minggu lalu dan percaya Mohd Najib hanya “buying time” menggunakan alasan menunggu Ketua Audit Negara. 
Azwan juga beranggapan Mohd Najib harus ditumbangkan dan orang yang layak mengetuai penentangan terhadap Perdana Menteri ialah Ketua Pemuda UMNO sendiri, Khairy Jamaluddin Abu Bakar. 
Pandangan Azwan mendapat sokongan Ketua Pemuda UMNO Sri Gading, Simpang Renggam dan Pulai. 
Boomerang 
Azwan memulakan kempen menjatuhkan Mohd Najib kerana percaya beliau akan mendapat sokongan ramai Ketua Pemuda UMNO Bahagian memandangkan Johor negeri kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang merupakan Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri. 
Beliau percaya majoriti Pemuda UMNO Johor akan menyokong gerakan ini kerana jika Mohd Najib berundur umum berpendapat Tan Sri Muhyiddin menjadi Perdana Menteri. 
Namun persepsi beliau tidak benar apabila majoriti Ketua Pemuda UMNO bahagian di Johor telah mempertikaikan hasutan beliau ini. 
Antara yang paling lantang mempertikai pandangan Azwan ialah Ketua Pemuda UMNo Bahagian Segamat, Johor Baharu, Muar, Bakri, Mersing dan Gelang Patah. Ketua Pemuda Pengerang tidak hadir dalam perjumpaan terbabit. 
Beberapa Ketua Pemuda UMNO Bahagian yang hadir mempertikai tindakan Azwan yang bukan sahaja tidak menghormati suasana pilihan raya kecil tetapi juga bersikap bermuka-muka dengan Perdana Menteri. 
Secara umumnya yang menyokong Mohd Najib menyatakan sekiranya Azwan tidak berpuas hati atau ada kemusykilan ia hendaklah bertanya kepada Perdana Menteri, bukannya turun ke bawah menyebarkan gosip politik yang tidak baik. 
Tugas Pemuda UMNO sepatutnya menyampaikan amanat dan jawapan Presiden kepada akar umbi bukannya mewujudkan keraguan kepada akar umbi. Mereka juga mempertikaikan kenapa Azwan tidak membangkitkan persoalan yang beliau timbulkan semasa perjumpaan tersebut kepada Perdana Menteri pada minggu lalu. 
“Saya melihat isunya bukan penjelasan Perdana Menteri tetapi lebih kepada perebutan untuk mendapat jawatan lebih tinggi dengan menjatuhkan Perdana Menteri,” kata seorang Ketua Pemuda UMNO Bahagian yang hadir dalam majlis terbabit. 
Dipercayai kumpulan akan ke Permatang Pauh esok untuk melakukan agenda yang sama berselindung di sebalik perjumpaan untuk Pilihan raya kecil Permatang Pauh. -Sumber

Sejajar itu, PenangKini berharap kepimpinan tertinggi Pemuda UMNO Malaysia dapat melakukan siasatan dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas individu yang terlibat sekiranya benar wujud gerakan sabotaj terhadap Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment